Monday 2 November 2009

Kultuurilugu

Renessanss

Piibel jaguneb kaheks - Vana ja Uus Testament. Vana Testament on juudi piibel. Algab Genesisega ehk maailma loomisega.

*Renessanss algas maadeavastustega, mis muutsid maailma inimesele avaramaks ja kummutasid keskaegseid arusaamu.
Kolumbus - avastas Ameerika
Vasco da Gama - avastas India meretee
Americo Vespucci - Ameerika
F. Magalhaes - tõestas ümbermaailmareisiga, et maakera on ümmargune.
*
maadeavastused käivitasid koloniseerimise võidujooksu ja sõjad kolooniate pärast.
*Algas reformatsioon (16. saj), mis viis läänerooma katoliku kiriku lõhenemise ja sellega kaasneva verise võitluseni (vastureformatsioon ja ususõjad)
*Kultuuris, teaduses ja kunstis toimusid muudatused. Johann Gutenberg avastas trükikunsti, ladina keele kõrval tulid kasutusele paljud teised keeled, tekkis tõlkekirjandus, levis lugemis- ja kirjaoskus.
*Renessanssi ajal oli kolm kuulsaimat kirjanikku Itaalias : Petrarca (''Secretum'' ; ''Järeltulijatele''), Boccaccio (''Dekameron'') ja Dante (''Jumalik komöödia''). Kõik olid pärit Firenzest.
*15. sajandi algul puudus ühtne Itaalia, lisaks territoriaalsele killustatusele oli Itaalia jagunenud ilmaliku (keisrid) ja võimu (paavst) vahel.
*Põhja-Itaalia rikkad linnad olid suhteliselt autonoomsed. Kaks rikkaimat linna olid Veneetsia ja Genova, mis vahendasid Euroopa ja Ida vahelist kaubandust.
*Maailmavaateks kujunes humanism - isiksuse vaba areng. Inimese hindamise kriteeriumiks kujunesid inimese isiklikud omadused.
*muutused toimusid ka moraalis: keskaegsete rüütliromaanide nn õigete vahendite valimise ideoloogia asendus renessanssi põhimõtte ''eesmärk pühendab abinõu''
*uue ideoloogia kangelaseks kujunes Taavet, kelle võit koljati üle polnud eriti rüütellik.
*renessanss
14. sajand - eelrenessanss
15. sajand - vararenessanss
16. sajand - kõrgrenessanss

*Itaalia linnades tegutses 15. sajandil tuhandeid kunstnikke, uutmoodi maalikunsti arenemise keskuseks kujunes Firenze
*levis peamiselt freskotehnika. Neid loodi kirikute jaoks.
*15. sajandi teisel poolel tulid kasutusele õlivärvid (Madalmaadest)
*tsentraalperspektiiv (15. sajandi keskel) - valguse ja varjude suunamisega luuakse ruumilisuse kujutlus.

*kunstielu hakkas ikka rohkem koonduma Roomasse. 16. sajandi alguses kujunes Roomast tähtsaim kultuurielu keskus.
*16. sajandi alguse kunsti nimetatakse kõrgrenessanssiks. See pole vararenessanssi tipp, pigem uute eesmärkide ja rõhuasetustega kunst.
*kunstnikke hakati vastandama nn tavaliste inimestega.
*kui keskaegse mentaliteedi järgi oli vaid jumal looja, siis nüüd hakati loojateks pidama ka geniaalseid kunstnikke.
*ühiskonna selline arusaam sünnitas kunstnikke individualismi, auahnust ja eneseteostuse tahet.

*manerism on Itaaliast alguse saanud kõrgrenessanssi ja baroki vaheline kunstisuund, mis eksisteeris umbes 1520-1600.
Manerism avaldus nii maalikunstis, skulptuuris kui arhitektuuris.
Manerism levis ka Hispaaniasse ja Madalmaadesse (Madalmaades tunti manerismi romanismina)
*manerism oli renessanssist erinevate taotlustega ja teises poliitilises situatsioonis sündinud kunst.
*manerismi iseloomustavad:
-renessanssi ilmalikkus, selgus ja harmoonia on asendatud müstika, rafineerituse ja kunstlike effektidega.
-maalikunstis on iseloomulikud väänlevad, üksteise haardes olevad ja üksteisega põimunud inimkehad.
-kehad peaga võrreldes proportsioonidest väljas.
-peenutsev ilustamine ja elegantsuse taotlemine.



Sandro Boticelli (u. 1445-1510)

*
Firenze 15. sajandi teise poole tuntuim kunstnik
*oli Medicite soosik, liikus nende õukonnas
*suhtles kõrgharitlastega, huvitus antiigist
*maalidel näivad kujutatud isikud lendlevat, ruumilisus pole talle oluline
* "Kevad"
"Veenuse sünd"
"Kristuse leinamine"
*loomingu lõpp-perioodil saab valdavaks kristlus


Leonardo da Vinci (1452-1519)

*tegutses Firenzes, Milanos ja Roomas
*elu kaks viimast aastat Prantsusmaal.
*töötas Milano hertsogi sõjaväeinsenerina ja pidude korraldajana. Palju tehnilisi visandeid säilinud.
*Tegeles maalikunsti, skulpuuri ja arhitektina. Oli andekas insener.
*kasutas Sfumaatot (ähmaselt, häguselt) - pehmed värvus- ning sujuvad valguse ja varjuüleminekud.
*"Madonna kaljukoopas" - peetakse esimeseks kõrgrenessanssi maaliks
"Püha õhtusöömaaeg" - mõõtmetelt suurim


Tizian
(Tizian Vecellio) (... - 1576)

*"Maarja taeva minek"
"Kristuse ristimine"
"Urbino Venus"
"Karl V portree"



Raffael (Rafaello Santi) (1483-1520)

*tegutses Firenzes ja Roomas (Vatikanis). Tuntud on Raffaeli (ma)donnapildid,
*Maalidel on kompositsioon sümmeetriline või kolmnurkne (keskel kõrgem figuur)
*Detailidesse eriti ei süvene.
*Raffaelil oli palju jäljendajaid.
*"Madonna Tempi"
"Madonna della Tenda"
"Ateena kool"

No comments:

Post a Comment